dilluns, 10 de maig del 2021

El mot, la paraula, el terme...

somiqueig m. Acció de somiquejar.

somiquejar v. intr. Ploriquejar.

ploriquejar 1 v. intr. Gemegar com aquell qui plora. 2 v. intr. Fer el ploricó

Diccionari de la Llengua Catalana. Institut d’estudis Catalans.


«En anglès, el meu nom vol dir esperança. En espanyol vol dir massa lletres. Vol dir tristesa, vol dir esperar-se. És com el número nou, com un color fangós. És els discos mexicans que el meu pare poava els diumenges mentre s’afaitava, sona com un somiqueig.

Era el nom de la meva besàvia i ara és el meu. Ella també era una dona cavall, nascuda l’any xinès del cavall, com jo – que diuen que porta mala sort si neixes dona-, però crec que és una mentida xinesa perquè els xinesos, com els mexicans, no volen que les seves dones siguin fortes.»

La casa de Mango Street de Sandra Cisneros. Editorial L’altra Tribu (pàg. 38)