dimecres, 16 de febrer del 2022

El mot, el terme, la paraula...

 

por: 1 f.  Torbament de l’ànim, especialment sobtós i fort, en presència d’un perill real o imaginari. Tenir por. Tremolar de por. Els vaig trobar morts de por. De què tens por? El gos li feia por. 2  por cerval Por extrema. 3 f.  Aprensió que hom té que li esdevingui algun mal, que s’esdevingui alguna cosa contrària a allò que desitja. Tenir por de caure. Tinc por que ens castigaran, que no ens castiguin. Arribaran massa tard: en tinc por. No veníem perquè teníem por de molestar-vos. de por de [o per por de] loc. prep. Per tal d’evitar (quelcom). No ho ha fet de por de rebre. de por que [o per por que] loc. conj. Tement que. No ho ha fet per por que li pegarien. 6  de por loc. adj. Posposada a un substantiu del qual pondera la quantitat o la intensitat, molt gran. Hi havia una gentada de por, un desgavell de por. 7  ésser algú de por Ésser molt entremaliat, indòcil. Aquest marrec és de por!

Institut d’Estudis Catalans. Diccionari de la Llengua Catalana.

Em dic Max, tinc catorze anys i passo molta més por que els altres nens. Perquè a vegades em passen pel cap unes coses molt estranyes que no sé què són, d’on vénen ni per a què serveixen.

Si és que serveixen per alguna cosa.

I aleshores tinc la sensació que els altres s’adonen que jo no sóc com ells i que per això en tenen por.

El nen que volia matar de Lolita Bosch. La Galera Jove (pàg. 9).